PT-Thomas tipsar om hållbar träning

Thomas Herrström är personlig tränare, verksam vid Sportcenter Syd i Löddeköpinge där du hittar flera av Trafik & Fritids produkter, till exempel ett komplett utegym från David City Line. Vi kollade läget med Thomas för att kunna bjuda på några grymma proffstips när det kommer till träning. 

 

Brinner för långsiktig träning 

Efter att ha varit licensierad styrketräningsinstruktör i fem år kände Thomas Herrström ett behov av att utvecklas. Han ville ha en större helhet och kunna bygga upp klienters träning mer långsiktigt. 2013 blev han färdig Personlig tränare.

Att cykla eller gå är en bra start 

Thomas hävdar bestämt att det inte behöver vara så komplicerat att komma igång med träning och därmed också få en sundare livsstil, som många kanske tror.

– Har man ett stillasittande arbete och inte rör på sig naturligt dagligen är det viktigt att hitta en bra allsidig träningsform. En god start är om man cyklar eller promenerar lite varje dag. Försök vara aktiv. Att syssla med en sport på fritiden är ett bra sätt. Tennis, padel eller badminton är exempel på bra motionssporter, rekommenderar Thomas och fortsätter:

– Det viktigaste är att se till att man involverar och använder hela kroppen säger Thomas.

Kommer långt utan redskap 

För att nå nästa nivå behövs varken gymkort eller någon utrustning.

– Det är både praktiskt och lätt att komma igång med kroppsövningar – det vill säga övningar du inte behöver några verktyg eller vikter till utan du bara använder din egen kroppsvikt. Du kommer långt med bara denna typ av träning, säger Thomas.

Svårt att göra fel på gymmet 

– Du kan sedan gå vidare med maskiner på gym eller vikter. Att styrketräna på gym är bra för teknik och träning av specifika muskelgrupper. Träning med maskiner är också lämpligt för rehabilitering eftersom det är svårt att göra fel, vilket innebär att du inte skadar dig och du utsätter dig för mindre slitage i långa loppet.

Väl på gymmet manar Thomas till lugn.

– Jobba med enkelhet. Börja med lättare vikter och färre repetitioner och öka långsamt och i din egen takt. Om du är på inomhus- eller utomhusgym ska du se till att du använder maskiner där man kan flytta vikter och ställa belastningen, för att den ska passa just dig, säger Thomas.

Bra att sätta upp mål 

För att lyckas med sin träning bör man sätta upp mål för sig själv, och det är viktigt att de är realistiska.

– Ha inte för höga krav i början, då blir risken att du tröttnar redan innan man knappt hunnit börja, säger Thomas.

Istället handlar det om att bestämma sig för vad man vill uppnå med den egna träningen, och en rimlig tidsram för när detta ska vara uppnått.

– Se till är att göra allt mätbart, eftersom du då enkelt kan följa din egen utveckling och se dina framsteg. Då ökar också lusten att fortsätta, tipsar Thomas.

Fotografera dig själv! 

Ett bra sätt att följa den egna framgången, utöver de mätbara målen och delmålen, är att fotografera sig själv.

– Ja! Börja med att ta ett foto av dig själv innan du börjat träna. Fortsätt sedan med att ta ett nytt foto varje månad. Se träningen och utveckligen i ett långsiktigt perspektiv – sätt upp delmål som i sin tur tar dig fram till huvudmålet. Även om du inte direkt ser att något händer från dag till dag kan du lätt se att saker hänt när du jämför fotona du tagit på dig själv. Det ger också ökad motivation, säger Thomas.

Träna med andra 

– Ett bra tips, som jag tycker är det bästa sättet att verkligen motivera sig själv, är att börja träna tillsammans med andra. Det kan vara en vän eller kanske en träningsgrupp. Då kan ni entusiasmera och stötta varandra, plus att det blir mycket svårare att hitta på ursäkter för att inte träna.

Kosten är viktig 

Har du som ambition att också bli av med lite överflödigt fett? Då måste du först och främst fundera på vad du stoppar i dig. Vill du få ett sundare liv och samtidigt också en smalare magprofil är kosthållningen det som gör den stora skillnaden.

– Se över din kost, tänk igenom vad du äter. Likväl som du behöver en allsidig träning behöver alla människor en allsidig kost. Skriv upp vad det är du äter, ta sedan bort sånt som är onyttigt, lite i taget och glöm inte att vara uppriktig mot dig själv. Det är bara du själv som förlorar på att inte vara ärlig. Tänk också på att träning ökar muskelstyrkan och det är viktigt att kroppen får i sig allt den behöver i form av fett, kolhydrater, protein och vitaminer, säger Thomas.

Med en allsidig motion och en allsidig kost ska du se att du snabbt kommer att må bättre och se resultat. Lycka till – kör hårt!

 

LÄS MER