PT-Thomas bästa tips för träning utomhus

Thomas favoritövningar är de som ofta involverar en stor del av kroppen. En sådan är knäböj, som aktiverar stora delar av lår- och sätesmuskulaturen och är en övning som både ger styrka och pulsökning när man utför den.

– Om man känner sig lite osäker på knäböj så kan man alltid ha en yta bakom sig typ en bänk eller något liknande, och när man känner att man touchar bänken vänder man upp igen och på det viset behöver man aldrig var orolig för att ramla baklänges. Vill man göra övningen lite tuffare så sträcker man upp armarna ovanför huvudet. Prova gärna vid något tillfälle att köra dessa knäböj i 2-4 minuter utan paus. Jag kan garantera att det bränner bra i benen därefter!

 

De gamla hederliga armhävningarna finns också med på listan eftersom de alltid fyller sin funktion, och kan göras på knä om man känner att det är för tungt att göra dem på tå.

– Det är viktigt att tänka på att spänna magen ordentligt och hålla kroppen rak oavsett om man gör armhävningar på knä eller på tå, tipsar Thomas.

 

Pull ups är en fantastiskt bra övning som involverar en stor del av överkroppen. Det kan vara en ganska tung övning och många har svårt att orka dra sig upp i början. För att komma igång har Thomas ett tips.

– Leta upp en stång som är så pass låg att du kan ha fötterna i marken när du börjar dra och kan på så sätt skjuta ifrån i startläget och fokusera på att hålla emot på vägen ner. Excentrisk träning, som detta kallas, är ett mycket bra sätt att öka på sin styrka.

 

Dips tränar främst dina triceps men aktiverar också stora delar av överkroppen.

– Dips kan utföras på avsedda ställningar för detta men även sittande med ryggen mot en bänk och med händerna på bänkens kant – sjunk därefter ner med ändan mot marken genom att böja i armbågsleden och därefter pressa upp igen.

 

Vill man variera magträningen till att innefatta mer än vanliga långa situps (vilket Thomas påpekar är en bra övning) så går det bra att köra benlyft sittande på bänk.

– Se då till att sitta med benen sträckta och fötterna placerade ca 5cm över marken. Dra därefter knäna mot bröstkorgen och sträck ut igen. Denna övning kan också utföras liggande på rygg på en bänk – då lyfter man med raka ben hela vägen tills fötterna pekar rakt upp i luften och sänker därefter sakta ner dem igen. Vill man göra denna övning tuffare så pressa fötterna uppåt när de pekar rakt upp genom att lyfta ryggen från bänken tills du ligger på skuldrorna. Sänk därefter ner sakta igen, tipsar Thomas.

 

Thomas avslutar med att tipsa om en favoritövning som inte är lika vanlig som de redan nämnda.

– Militärpress är en av mina absoluta favoriter! Där måste man stabilisera med hela bålen samtidigt som axlarna får en grymt bra belastning när man med ett axelbrett grepp trycker vikt rakt uppåt.

 

Det kanske inte är så lockande att ge sig ut på ett utegym nu på vintern men med rätt kläder och tillsammans med några kompisar så kan det vara en riktigt härligt upplevelse att vara ute i den friska luften och träna och en varm sommarkväll är det aldrig fel att träna ute. Utegym av hög kvalitet, som David City Line som du köper av Trafik & Fritid, ger inte bara möjlighet till justering av vikter utan håller också i alla väder. Kör hårt!

 

LÄS MER